duminică, 27 ianuarie 2019

Boluri din sticla decorate cu fasii de hartie suprapuse

Cam tot ce este din sticla poate fi decorat cu o tehnica sau alta. Eu am folosit pana acum borcane, sticle, carafe, pahare, platouri, vaze si farfurii. M-am ferit de boluri, adica de acele castroane cu peretii inalti, deoarece presupun mai multa munca. Daca folosesc tehnica sotto vetro de la farfurii, peretii inalti vor fi expusi in culoarea simpla, de baza. La o farfurie din sticla plata, se lucreaza pe spate, aplicandu-se modelul cu fata spre sticla, astfel incat, atunci cand te uiti normal la farfurie sa vezi totul prin aceasta. Dupa ce lipesti modelul, aplici ce culori vrei tu ca sa completezi fondul, finisezi cu o culoare unica si lacuiesti. Farfuria sta pe masa si nu vezi ce este pe spatele acesteia. La un bol, se vede totul pe spate din cauza peretilor inaltati, asa ca nu e tocmai estetic sa-i lasi simpli, fara model.

Pe Youtube exista tutoriale pentru decorarea cu doua fete a vaselor inalte din sticla. Mie mi se pare fascinanta metoda fasiilor din hartie, desi este extrem de laborioasa si "inghite" extrem de mult material, adeziv si lac. Ca sa nu mai zic ca necesita o hartie de ambalaj cu un model frumos, dar, de preferinta, mata, nu lucioasa, ca sa se usuce bine adezivul si sa adere la sticla.

Principiul este urmatorul: decupezi modelele si le lipesti cu fata in jos pe spatele bolului. Apoi tai fasii din hartia pe care o folosesti ca fond, de circa 2 cm latime si lungimea egala cu inaltimea peretilor bolului. Le lipesti suprapunand marginile ca sa nu ai gauri in modelul de baza. Dupa care alegi hartia pentru exeriorul bolului, cea care se va lipi cu fata in afara. Tai iar fasii, lipesti si vii cu modelul decupat pe deasupra.
Iata un clip pe repede inainte, daca nu ati inteles procesul.

Ei, dupa aceste vizionari de tutoriale, era clar ca ma rodea curiozitatea. Asa ca mi-am cumparat un bol din Pepco cu numai 5 lei (face toti banii, e maricel si din sticla groasa) si, in ciuda faptului ca nu am gasit hartia necesara, m-am apucat de treaba folosind tot servetel. Iata ce a iesit:
 
Pentru interiorul bolului am folosit cateva imagini alb/negru cu celebra pictorita Frida Kahlo deoarece aveam un servetel cu o femeie coafata exact cum ii placea si Fridei, se vede ca este lipit pe fundul bolului. Florile le-am decupat din reviste.

Ce n-am prevazut insa a fost chinul de a lipi fasiile de servetel, care este foarte fragil si se rupe usor. In plus, dupa ce am terminat fata dinspre interior, a trebuit sa aplic un strat de grund alb deoarece servetelul e subtire si transparent, asa ca s-ar fi vazut celalalt fond prin el. Dupa dat cu grund, am taiat iar fasii de servetel si le-am lipit cu fata spre exterior, apoi am completat cu flori.

Am spus mai sus ca, in cazul in care gasesc hartia de ambalaj potrivita, trebuie sa fie mata. Am patit odata, la o farfurie, cand am folosit cateva frunze decupate din hartie lucioasa, sa nu se usuce adezivul. Era o hartie groasa, care nu permitea patrunderea aerului. A trebuit sa o desprind si mi-am invatat lectia! Numai ca in comertul nostru nu prea exista hartie mata si, daca exista, nu are modele atat de reusite incat sa poata fi folosita ca decor pe sticla.

Un alt chin este sa pozitionezi fasiile de hartie, astfel incat ele sa urmeze firesc curbura bolului, in sensul ca trebuie sa fie perpendiculare permanent pe marginea bolului. Apoi, hartia fiind groasa, trebuie sa elimini prin taiere marginile care se suprapun pe fundul bolului, alminteri acesta devine instabil. Daca sunteti atenti la clip, veti vedea ca apar tot soiul de probleme care trebuie rezolvate, nu e asa simplu cum pare.

Un alt lucru pe care nu-l prevazusem a fost faptul ca, la final, toata lucrarea trebuie sigilata cu mai multe straturi de lac, nu pentru ca unul singur n-ar fi de-ajuns, ci pentru ca peretii bolului trebuie sa arate la exterior netezi si sticlosi, adica sa para ca ar fi un model in sticla. Se recomanda peste zece straturi de lac, cu uscare de 24 de ore intre ele. Cam costisitor, nu?

Cu toate inconvenientele, ma declar indragostita de aceasta metoda. Ramane sa fac rost de hartia potrivita deoarece cu servetel este crima si pedeapsa, nu alta!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu